Ochrona własności intelektualnej na rynku kosmetyków i perfum


Dzisiejsze wydanie w całości poświęcamy branży kosmetyków i perfum oraz specyficznym dla niej zjawiskom i procesom z punktu widzenia ochrony praw własności intelektualnej.

Badania i raporty opublikowane w ciągu ostatnich lat potwierdzają, że rynek kosmetyków i perfum w Polsce ma się znakomicie. W ostatnim czasie tempo jego rozwoju było nieporównywalnie szybsze niż w innych krajach europejskich.

Produkty z tego sektora są nabywane częściej i w większych niż dotychczas ilościach. W ostatnich latach zmianie uległa struktura popytu i profil odbiorcy – wśród klientów przybywa osób starszych i mężczyzn. Rośnie sprzedaż droższych produktów. Rozszerza się siatka kanałów dystrybucji. Kosmetyki można kupić już nie tylko w drogeriach, ale także w aptekach i dyskontach. Te ostatnie zaczynają wieść prym i coraz częściej otwierają własne działy kosmetyczne. Duża część sprzedaży prowadzona jest przez internet.

Specyfiką rynku jest też silna walka konkurencyjna, zwłaszcza pomiędzy dużymi podmiotami. Odbiorca bombardowany jest nowymi formułami, obietnicami lepszych i szybszych efektów, wygodniejszymi i bardziej wyszukanymi opakowaniami. Popularnością zaczynają cieszyć się lokalni producenci. Wzrasta zaufanie do rodzimych marek.

Niestety, równolegle do producentów konkurujących w sposób uczciwy, wzrasta też liczba tych, którzy wybierają drogę na skróty. W ciągu ostatnich lat odnotowano znaczący wzrost liczby podrobionych kosmetyków i perfum produkowanych w Polsce. Podróbki to jednak nie jedyne zjawisko godzące w interesy uprawnionych. Wiele naruszeń przybiera wymiar bardziej wysublimowany, co wcale nie znaczy, że mniej szkodliwy.

Nieprzypadkowo to właśnie branży kosmetyków i perfum poświęcamy całe wydanie tematyczne. Uznajemy ją za perspektywiczną. Dostrzegamy specyficzne tylko dla niej zjawiska i procesy. Zmiany zachodzące na tym rynku mogą wpływać na przyjmowane przez przedsiębiorców modele ochrony praw własności intelektualnej. Doświadczamy tego w naszej codziennej praktyce.

W wydaniu odpowiemy m.in. na pytania o to, czy da się chronić zapach perfum? Czy można sprzedawać perfumy i kosmetyki, które są testerami? Czy można zakazać dystrybutorom sprzedaży perfum w internecie? Jakich oznaczeń lepiej nie wybierać dla swoich kosmetyków? O co spierają się podmioty z branży? Czy znak towarowy z literówką to ciągle znak podrobiony? Czy można opatentować kompozycje tuszów do rzęs? Staramy się poddać analizie prawnej zjawiska zachodzące na rynku kosmetyków i perfum z punktu widzenia zainteresowanych podmiotów: producentów kosmetyków i perfum, uprawnionych do różnego rodzaju praw własności intelektualnej, sprzedawców, dystrybutorów, producentów opakowań kosmetyków, tworzących szeroko pojętą branżę kosmetyczną i perfumeryjną.

Zachęcamy do lektury.

Włodzimierz Szoszuk, adwokat, praktyka własności intelektualnej kancelarii Wardyński i Wspólnicy